info@demarketingorganisatievandetoekomst.nl
(0624) 24 53 85

Artikelen

In verschillende media verschijnen artikelen rondom het onderwerp van het boek.

Onderstaand kunt u de artikelen lezen op de websites waar zij gepubliceerd zijn.

Preview – managementboek.nl [bezoek site]

Welke competenties vraagt het van marketeers om te winnen in de marktomstandigheden van morgen en op welke manier kun je die competenties zo organiseren, dat ze het best tot hun recht komen? Dat vroeg Rob Beltman zich af in zijn boek De marketingorganisatie van de toekomst. Een preview.

Innovatie van de Marketingorganisatie – Banking Review [bezoek site]

De komende tien jaar zal er meer veranderen in de manier waarop klanten gebruik maken van financiële dienstverlening dan in de afgelopen vijftig jaar. Een gewaagde voorspelling? Niet als je uitgaat van de steeds wijder geaccepteerde visie van Salim Ismail en Yuri van Geest over exponentiële innovatie en exponentiële organisaties. Dan zijn alle losse puzzelstukjes – van Bitcoin en Blockchain tot Mobile Payment en de vloedgolf aan FinTechinitiatieven – nog maar het begin. Dat vraagt om transformatie van de marketingorganisatie van financiële dienstverleners.
How to adopt scrum agile within your marketing team – Exact software (blog Mark Appel) [bezoek site]

In dit Engelstalige blog, dat verder niet aan het boek gerelateerd is, legt marketeer Mark Appel van Exact Software uit hoe hij de transitie van de marketingorganisatie van Exact ervaart. Je herkent er wel duidelijk de inrichtingsprincipes in die in het boek genoemd worden, namelijk wendbaarheid, een kortcyclische oriëntatie, een sterke focus op competenties boven vaste structuren en niet te vergeten de mindset dat je regisseur van relevantie wilt zijn, voor de organisatie, maar zeker ook in het leven van je klant.

Hoe werkt de marketeer in de nieuwe ING-organisatie? – ING Interview (Marketing Online) [bezoek site]

De afdeling marketing is bij ING Nederland opgeheven. Marketeers zijn zelfstandige professionals, die hun kennis en kunde nu inbrengen in squads, chapters en tribes. In het boek wordt hier ook enkele malen naar verwezen, maar een boeiend inkijkje biedt de Chief Customer Officer van ING (Vincent van den Boogert) op MarketingOnline.nl. Hun‘agile way of working’ is niet zonder slag of stoot gerealiseerd. Vooral het borgen van voldoende competenties op de juiste plekken vraag aandacht. Er wordt overwogen om weer ouderwetse ‘gildes’ in te voeren, oftewel competence centres met meesters en gezellen. Lees het artikel (achter het spreekwoordelijke hekje) op Marketing Online!

 

Back to Main Page